دیجیتال مارکتینگ و کاربردهای آن چیست؟

0 دقیقه برای مطالعه
0 نظرات کاربران
چکیده مقاله :

دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال به هر شکلی از بازاریابی که به صورت آنلاین انجام می شود، گفته می شود برای اشنایی بیشتر تا آخر این مطلب باما همراه باشید

دیجیتال مارکتینگ  و کاربردهای آن چیست؟

امروزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال و روند رو به رشد آن بر بازاریابی محصولات و خدمات تأثیر گذاشته است. بنابراین برای اینکه بتوانید کسب و کارتان را گسترش دهید باید از یک استراتژی مناسب برخوردار باشید. برای تعیین این استراتژی شما باید علایق مخاطبان را در نظر بگیرید و اطلاعات لازم را برای رشد کسب و کارتان کسب نمایید.

 

تفاوت بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی شامل انواع تبلیغات همچون آگهی‌ها، بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی می باشد و در این میان تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی و تبلیغات روزنامه‌ها نیز بخشی از بازاریابی سنتی محسوب می شوند. در روش بازاریابی سنتی یا آفلاین هزینه‌های تبلیغاتی بسیار گران هستند و همین موضوع یکی از معایب بازاریابی سنتی محسوب می شود البته چون در این روش نمی توان جامعه خاصی را هدف قرار داد، معمولا هزینه‌های صرف شده جهت تبلیغات، هدر می‌روند. علاوه بر این موارد که جزو معایب بازاریابی سنتی به شمار می روند می توانیم به سایر مشکلات موجود در این بازاریابی از قبیل مشکل در برندسازی و دشوار بودن فرآیند اندازه گیری نتایج حاصل از بازاریابی و تبلیغات سنتی، اشاره کنیم.

 

ترافیک وب سایت چیست؟

دیجیتال مارکتینگ این امکان را فراهم آورده است تا مدیران وبسایت بتوانند تعداد دقیق افرادی که از وب سایت بازدید نموده اند را از طریق نرم افزارهای مختلف مشاهده نمایند.  بازاریابی آنلاین به عنوان یک روش مدرن و تأثیرگذار در زمینه برندسازی و جذب مشتری شناخته شده است به این صورت که زمینه مناسب را مهیا می سازد تا افراد با تبلیغات در شبکه های اجتماعی، تبلیغات در موتورهای جستجو، سئو و تبلیغات کلیکی، محصولات و خدمات را عرضه نمایند. از جمله مزایای بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ می توانیم به مقرون به صرفه بودن هزینه های تبلیغات و همچنین تعیین مشتریان هدف نام ببریم.

 

شاخه های دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی محتوا

محتوای باکیفیت باعث افزایش اعتماد در مخاطبان و ایجاد آگاهی در برند می شود. محتوای مرغوب کسب و کار شما را به عنوان یک مرجع معرفی می کند و همین محتوا در طی اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باعث معرفی برند شما به مخاطبان و شهرت شما در بین مشتریان می شود. بازاریابی محتوا در مورد محتوایی است که شما در اختیار مخاطبانتان قرار می دهید تا بتوانید بر تصمیم آن ها در مورد خرید تأثیر بگذارید. از جمله بازاریابی محتوا می توانیم به وبلاگ ها، ویدیوها، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، مطالعات موردی و پست های شبکه های اجتماعی اشاره کنیم.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو

در اغلب موارد افراد با یک جستجوی آنلاین ساده به وسیله موتورهای جستجو همچون گوگل اقدام به خرید محصول و کالای مورد نظر خود می کنند. اگر صاحب وبسایت در زمینه کسب و کار هستید می توانید در صفحه نتایج موتور جستجو برای مرتبط ترین کلمات کلیدی رتبه بندی کنید و از این طریق به خریداران بالقوه زیادی دسترسی پیدا کنید. وبسایت خود را با بهینه سازی درون صفحه و خارج صفحه بهینه نمایید. گوگل با استفاده از دریافت سیگنال هایی که به وسیله سئوی داخلی و خارجی به وجود می آید می تواند از آن برای رتبه بندی سایت مورد نظر شما استفاده کند.

 

ایمیل مارکتینگ

به وسیله ایمیل می توانید از سایر اهداف بازاریابی مد نظر خود پشتیبانی کنید به این صورت که به وسیله ارسال ایمیل به مشتریان می توانید ایجاد اعتماد کنید که همین اعتماد در بسیاری از موارد به خرید مشتری از فروشگاه اینترنتی می انجامد. همچنین می توانید از ایمیل برای بازخورد و پشتیبانی مشتری استفاده کنید. البته ایمیل برای نظرسنجی یک ابزار کاربردی و عالی محسوب می شود.

 

تبلیغات کلیکی

پرداخت به ازای هر کلیک یا PPC یک روش تبلیغاتی است که در آن  مدیر وبسایت به‌ ازای تعداد کلیک‌هایی که روی تبلیغ خود دریافت می‌کند، هزینه می‌پردازد. به عبارت دیگر، هزینه تبلیغات با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ انجام داده اند، متناسب می باشد. بنابراین هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا می‌کند.  به عبارتی در تبلیغات کلیکی، با توجه به قیمت کلیکی که تعیین ‌می‌کنید و متناسب با بودجه‌ای که برای تبلیغات خود لحاظ می کنید، کلیک دریافت می‌کنید و متقابلا هزینه می‌پردازید. البته تبلیغات کلیکی شامل انواع تبلیغات بنری، تبلیغات بنری همسان و تبلیغات ریتارگتینگ محصول نیز می باشد.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه شبکه های اجتماعی به بستری مناسب برای راه اندازی کسب و کارها تبدیل شده اند و همچنین شبکه های اجتماعی منبعی ارزشمند برای افزایش ترافیک به حساب می آیند چون میلیاردها کاربر را در اقصی نقاط مختلف جهان جذب می نمایند. در حال حاضر یکی از رموز موفقیت کمپین های بازاریابی در رسانه های اجتماعی تولید محتوای قابل اشتراک گذاری است به این صورت که می توانید پست های مربوط به محصولات فروشگاه اینترنتی خود را با مشتریان به اشتراک بگذارید و همچنین می توانید دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی را در وب سایت خود اضافه کنید. بنابراین کاربران می توانند پست های شما را لایک کنند و همچنین در مورد پست ها، نظر بدهند و آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

 

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی شامل نرم افزارها یا مجموعه برنامه نویسی هایی است که عملیات بازاریابی دیجیتالی شما را به صورت خودکار انجام می دهد. اتوماسیون بازاریابی بعضی از فعالیت هایی را که به صورت دستی انجام می شد به شکل خودکار انجام می دهد. لببه طور مثال خبرنامه های ایمیل، برنامه ریزی برای پست های شبکه های اجتماعی، پرورش لید و گزارش های مربوط به کمپین های بازاریابی توسط اتوماسیون های بازاریابی مدیریت می شوند.

 

جمع بندی

نمی توانیم از بین بازاریابی سنتی و دیجیتال دست به انتخاب بزنیم و لزوماً یکی را برتر معرفی کنیم چون هر کدام از این بازاریابی ها برای اهداف و مخاطبان متفاوتی می‌توانند مناسب باشند. در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای مختلفی در بستر وب وجود دارند که برای برندسازی و معرفی محصولات و خدمات گزینه های عالی به شمار می روند. از جمله این ابزارها می توانیم به شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، رپورتاژ آگهی، تبلیغات کلیکی، سئو یا بهینه سازی موتور جستجو و پوش نوتیفیکیشن اشاره کنیم.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تاریخ آخرین بروزرسانی :
1402/04/14 15:54
امتیاز شما به این مقاله :